Michael Edstedt – screening

Michael Edstedt – screening

“Jag kan redan se på tiderna på träningarna att det har gjort mycket för min simning. Jag orkar hålla både teknik och fart mycket längre. “

Michael Edstedt.Michael Edstedt.
Som ung var Michael aktiv inom simning. När han slutade som 20-åring var han bland de 3-4 bästa på långdistans (1500m) . Efter sin aktiva karriär dröjde det några år innan Michael tränade överhuvudtaget men så småningom började han med motionslöpning och lite styrketräning. Mest för att “hålla formen”.
De senaste 15 åren har han dock åter satsat på simning. Som 52-åring tävlar han nu i så kallad Masters-Simning där man tävlar i olika åldersklasser. En stor anledning till att han har hittat tillbaka till glädjen i simningen är “Öppet-Vatten-tävlingarna” vars utbud kraftigt har ökat de senaste åren. Dessa tävlingar tillför ytterligare en dimension i simningen och därifrån var steget till ”Swim/Run” inte så långt. Att kunna variera formen för träning och tävling gör att slitaget på kroppen inte blir lika hårt menar Michael. Det gör att han kan träna mer än vad han skulle kunna med bara en idrottsgren. Simningen är relativt skadefri och inför på löpträningen kan man variera underlagen mycket.
Av vilken orsak sökte du upp Access Rehab för en screening?
-Tyvärr har jag lätt för att “gå sönder” lite för ofta när jag tränar. Jag ger allt (tjurig) och kan därför dra på mig överbelastningar. Detta speciellt när träningsmängden ökas tvärt eller då jag provar på alternativa träningar. Kände på mig att det kan bero på ”obalans” i kroppen. Ville därför få en genomgång och råd från kunniga personer.
-Ett långsiktigt mål för mig är att försöka hålla mig skadefri så att jag kan fortsätta träna på rätt sätt och så mycket som jag själv vill livet ut. Ett kortsiktigt mål att kunna träna hårt under detta år för att genomföra en bra “Öppet-Vatten” och “Swim/Run”-säsong med huvudmålen: en topplacering på Vidösternsimmet – 22km och en förbättring av fjolårstiden på Amfibiemannen.
Hur gick screeningen till?
-Först pratade vi igenom hur jag tränar och vad jag vill med min träning. Sedan fick jag göra ett antal enkla övningar för att testa hur min kropp och mina muskler jobbar. Jag fick gå – då kontrollerades fotisättningen, knä och höftrörelser. Jag fick hänga i Redcore-band och prova på olika balansövningar för att utvärdera hur olika muskler arbetar och kompenserar i olika rörelser. Gjorde också utfallssteg och knäböj för kontroll av knä och höft.
Vad kom din terapeut fram till under denna screening?
-Jag hade ganska stor obalans mellan vänster och höger sida i bålen. Detta kan delvis förklaras med ett diskbråck jag hade för ca 12 månader sedan i ryggen. Det fanns också skillnader i benstyrka mellan vänster och höger ben (diskbråcket kan vara orsaken även här). Svag och dålig balans i vrister och knän. Stel i bröstryggen, vilket kan vara en förklaring till mina axelproblem i simningen.
Vilka åtgärder blev aktuella för dig som ett resultat av screeningen?
-Jag fick två träningsprogram med ett 7-10-tal övningar. Ett steg-1-program och ett steg-2-program. Steg-1-progammet körde jag intensivt i början – varje dag. Steg 2 är en påbyggnad av steg 1 och körs inte lika ofta. De flesta övningarna är till för att stärka knä/höft/mage för att återfå balans i kroppen. Andra syftar till att öka rörligheten i bröstryggen. Det gemensamma för i stort sett alla övningar är att träna ”de små musklerna” för att förbättra stabiliteten och balansen i kroppen.
Om träningen/rehabilitering…hur har det gått för dig?
-I början var det verkligen svårt att hitta de små musklerna som övningarna skulle träna. Det är lätt att man ”tar i för kung och fosterland”…Men efter en tids nötande hittade jag rätt muskler och kunde försiktigt öka belastningen i övningarna. Det är lätt att köra övningarna hemma men det kräver fokus för att de skall bli korrekt genomförda.
Är du nöjd med resultatet av screeningen och åtgärderna?
-Ja. Jag känner att jag kan göra övningarna mycket bättre nu och förhoppningsvis har jag hittat en bättre balans i kroppen. Dessutom känner jag att jag kan aktivera dessa muskler i övriga moment i min träning och på så sätt få bättre hållning/balans. Jag kan redan se på tiderna på träningarna att det har gjort mycket för min simning. Jag orkar hålla både teknik och fart mycket längre. Jag kände mig rätt vältränad och stark när jag kom på mitt första besök. Det enda jag var orolig för var mina småskavanker och hur jag skulle kunna ta itu med dem. Jag trodde inte jag hade en sådan muskulär obalans som jag hade. Nu förstår jag bättre hur kroppen hela tiden kompenserar en sådan obalans och varför det då är större risk att man drar på sig belastningsskador.
Har du gjort någon uppföljning efter åtgärderna, eller är en sådan inplanerad?
-Jag har varit på två möten efter det första. Dessa var främsta för att gå igenom alla övningar för att se att jag kan genomföra dem på rätt sätt. Uppföljningen är planerade till den 13 mars. Det blir spännande!

Läs mer om våra samarbeten med