Access Rehab

Karin Linnersund – triathlon Ironmandistans

“Jag älskar träningen och den kick den ger. Att tävla är en bonus på det, men jag gillar träningen och livsstilen; – att få umgås med likasinnade och bara vara utomhus och känna kroppen jobba! “

Karin Linnersund – triathlon Ironmandistans. Karin Linnersund – triathlon Ironmandistans. Karin Linnersund – triathlon Ironmandistans.Karin Linnersund – triathlon Ironmandistans.
Karin Linnersund, 33 år, har varit aktiv inom triathlon sedan 2006 men har tränat regelbundet så länge hon kan minnas. Det började med ridning mellan 6-14-årsåldern där hon tävlade i hoppning. Efter det blev det gym, spinning och aerobics med många träningstimmar per vecka. Som spinninginstruktör deltog hon dessutom i långa träningskonvent. Triathlon upptäckte hon när hon pluggade i USA ett år under sin civilingengör-utbildning.
-Stanford University har en egen triathlonklubb och där lärde jag mig simma frisim, cykla på racer och springa längre. Körde mina första race i USA, sprints och olympiska, och även mina första halvmarathon och marathon.
2008 började Karin med Ironmandistansen och deltog i Kalmar Järnmannen, hennes då 10e triathlontävling. Hon fastnade för långdistans och gör nu flera Ironmans per år med bättre och bättre resultat.
-Min målsättning är att se hur snabb jag kan bli. Jag vill bli mitt bästa jag. Känner att jag ännu har mycket kvar att förbättra, och i år har jag tagit hjälp av en tränare för att få mer kvalitet i träningen och komma upp ännu ett snäpp.
Karin har lyckats gå ifrån att vara nybörjare i sporten till att ligga i topp inom cyklingen. Nu vill hon satsa mer på löpningen för att kunna plocka tid på totalen.
-Jag behöver komma under 10:30, ner mot 10 timmar, – då är man och nosar på en kvalplats till Hawaii!
De senaste åren har det blivit 3 IMs per år och planen är att det ska bli det denna säsong också. Men en lång säsong kräver en stark och skadefri kropp och att hålla sig skadefri är en av de viktigaste delarna för att få bra kontinuitet i träningen. Efter att ha sett resultatet från andra triathleters behandlingar hos Access Rehab tog även Karin kontakt med kliniken. Hos Access Rehab får hon hjälp med regelbundna justeringar och massage. Hon har även fått ett program med övningar att köra under styrketräningspassen för att stärka upp sina svaga punkter.
-Min rygg kan ställa till problem för mig om jag inte tar hand om den med behandlingar och stärker upp kroppen. Efter behandlingarna har jag nu haft ett skadefritt år utan ryggstrul!
Tidigare fick Karin lov att dra ner på löpningen. Men med mindre ryggproblem kan hon fortsätta hålla styrkan uppe och löpträna obehindrat för att uppnå en högre nivå totalt sett.
-Jag älskar träningen och den kick den ger. Jag gillar att vara ute och cykla och springa i naturen och simma i en sjö på sommaren. En Ironman är en ordentlig utmaning och det är häftigt att känna hur man utvecklas, att kunna träna sig snabbare och snabbare och se vilka farter man kan komma upp i, även på långa distanser. Det är härligt att ha en uthållig och stark kropp!
Idrottsresultat: 11 Ironman, bästa tid på 10:56. Halv-Ironman på 4:58. Top 9 dam någonsin i Sverige på Ironmancykling (5.02) Snabbast damcykel-tid i Vansbro halv-ironman (snitt på 37km/h), där Karin slutade på 7e plats.
Sedan 2008 driver Karin en av Sveriges mest lästa triathlonbloggar KarinTri.com där hon delar med sig av träningsvardagen och inspirerar andra till att börja med triathlon.
Karin Linnersund – triathlon Ironmandistans.
Publiceringsdatum: 2014-01-30