Symptom

<< Höftsmärta

Smärta på utsidan av höften

Smärta på utsidan av höften är vanligt bland löpare och andra konditionsidrottare och kan kännas som en ömsom vass ömsom molande smärta under höftkammen. Vanligen i samband med aktivitet.

Smärta på utsidan av höften, Access Rehab.

Smärtan kan vara refererad från närliggande områden såsom ländryggen eller höftleden. Således kan det vara en fördel att få hela området undersökt för att komma fram till vad som bidrar till besvärsbilden.

Alternativ träning under period med smärta kan vara vattenlöpning, crosstraining eller cykling. De är alla pulshöjande aktiviteter som inte belastar höften så mycket. Hur mycket belastning höften tål måste dock avgöras från fall till fall beroende på hur stor smärtan är.

När smärtan avtar kan löpningen återupptas successivt i kombination med styrke/stretch-övningarna nedan.

OBS! Vid ihållande symptom rekommenderar vi att du kontaktar naprapat eller sjukgymnast som kan ställa en diagnos och behandla smärtan och sedan hjälpa dig med mer individuellt anpassade övningar för att komma tillrätta med problemet.

Boka tid för att få hjälp av en av våra terapeuter

+

Visa merGöm

Sidoplanka med raka ben

Ligg på sidan och stöd dig mot armbågen. Stabilisera upp axeln. Lyft upp kroppen genom att pressa ifrån med fötterna mot underlaget. Håll kroppen rak i detta läge några sekunder och upprepa övningen 10 ggr.

Sidoplanka med raka ben.Sidoplanka med raka ben.

Sidoplanka med böjt ben

Ligg på sidan och stöd dig mot ena armbågen och ena knät. Stabilisera axeln. Lyft bäckenet/kroppen genom att pressa ner knät mot underlaget. Håll några sekunder och upprepa övningen 10 ggr.

Sidoplanka med böjt ben, Access Rehab. Sidoplanka med böjt ben, Access Rehab.

Bäckenlyft med rakt ben

Ligg på rygg med böjda knän. Knip rumpan och lyft bäckenet och nedre delen av ryggen från underlaget. Håll positionen och sträck det ena benet. Håll i 3-5 sek och sänk långsamt tillbaka. Upprepa med motsatt ben. Upprepa övningen ca 10 ggr.

Bäckenlyft med rakt ben, Access Rehab. Bäckenlyft med rakt ben, Access Rehab.

Bäckenlyft med böjt ben

Ligg på rygg med böjda ben. Lyft det ena benet och ta tag om knät. Spänn rumpan och lårmuskulaturen, och lyft bäckenet och den nedre delen av ryggen. Håll i 3-5 sek och sänk långsamt tillbaka. Upprepa med motsatt ben. Upprepa övningen ca 10 ggr.

Bäckenlyft med böjt ben, Access Rehab.

Enbenshopp

Utför den här övningen när du är ordentligt uppvärmd i vaderna. Mät upp en sträcka på 8-10 meter. Hoppa på samma ben diagonalt över en tänkt eller markerad linje. Byt ben vid andra sidan och hoppa tillbaka. Upprepa 5 längder/ben. Var uppmärksam på att du håller höft och knä stabilt genom hela hoppfasen.

Enbenshopp.Enbenshopp.

Stretch höft/säte – duvan

Lägg dig med ena benet böjt framför kroppen och det andra utsträckt bakåt. Luta dig framåt så långt du kan och du känner att det stretchar medan du stödjer dig på armarna.

Stretch höft säte duvan, Access Rehab. Stretch höft säte duvan, Access Rehab.

 

Balansövning med knäböj

Stå på en pall med ett ben. Böj benet samtidigt som du låter det andra benet sträcka ut framför dig. Stabilisera upp höft och knä. Kom tillbaka till utgångsposition och för nu benet bakom dig samtidigt som du böjer på knät. Upprepa 10-20 ggr.

Balansövning med knäböj, Access Rehab. Balansövning med knäböj, Access Rehab.

Stretcha framsida och lår

Placera det ena knät i golvet och den andra foten framför dig samt stå med upprest överkropp. Håll runt fotleden och dra hälen upp mot rumpan. Pressa fram höften tills du känner att det sträcker i framsidan av lår och höft.

Stretcha framsida lår och höft, Access Rehab.

Ischias

Ischias är en av kroppens största nerver och löper från nedre delen av ländryggen och korsbenet ner till foten.

Läs mer >>

Värk i höften

Värk i höften kan bero på irriterade muskler i sätetsmuskulaturen där man kan få en utstrålande smärta mot höften.

Läs mer >>

Smärta på utsidan av höften

Smärta på utsidan av höften är vanligt bland löpare och andra konditionsidrottare och kan kännas som en ömsom vass ömsom molande smärta under höftkammen. Vanligen i samband med aktivitet.

Läs mer >>

Snapping Hip

Snapping Hip (Knäppande höft) kan man säga är som ett löparknä fast i höften.

Läs mer >>

Besvär i ljumsken

Smärta och besvär i ljumsken kan bero på flera olika saker och vara svåra att diagnostisera. Smärtan kan bero på seninflammationer, bråck, höftledsartros, låsningar i ryggens kotor etc.

Läs mer >>