Symptom

Cykling - tips och skador

Cykling är i regel en som skonsam konditionsidrott för muskler och leder men även här kan det uppstå olika typer av smärta i samband med överansträngning.

På våren har många cyklister sin riktiga uppstart inför den nya säsongen. Det är nu cykeln plockas fram och träningen sätts igång. Har man haft ett längre uppehåll eller minskad mängd cykelträning under vintern kan det uppstå olika typer av besvär när man ska igång. En anledning till att smärta uppstår kan vara att det blir för stor och häftig omställning för kroppen som helt enkelt inte är van att belastas på det här sättet.

Vanliga besvär som kan uppstå hos cyklister är:  

Boka tid för hjälp med besvär på någon av våra kliniker

Hur undviker jag smärta och utvecklar min cykelträning?

  1. Trappa upp din träning successivt. Lyssna på hur kroppen reagerar under och efter din cykelträning och stegra träningen gradvis. Börja inte med samma mängd cykelträning på våren som när du avslutade träningen i höstas.
  2. Stärk upp kroppen med styrketräning. Öka din tålighet med hjälp av styrketräning för att klara mer belastning. Styrketräna i slingor med @jessicaclaren

Samarbeten

Om du är medlem i Fredrikshof IF eller She rides har du en rabatt på 10% hos oss.  Foto i toppbanner: Fredrikshof IF

Instagram 
Missa inte cykelproffset Sara Pentons (@pentonsara )”take over” på vårt Instagramkonto @accessrehab i slutet av april! Foto i toppbanner: Sara Penton

Dags att krypa ur vinterdvalan på riktigt nu och njuta av våren på två hjul! Kom gärna ihåg att stanna upp och ta in de fina omgivningarna också. 😉 Sara Penton, professionell cyklist och Swedish road race champion 2017.
.

Screening – rörelseanalys för dig som vill prestera bättre inom din idrott

Vårt screeningerbjudande vänder sig till två grupper; dels till dig som redan haft problem med skador och vill komma tillrätta med det. Dig kan vi hjälpa genom att skapa ett skräddarsytt träningsprogram för att stärka upp de skadedrabbade områdena.  Och till dig som vill ligga steget före och bygga upp din rörlighet och stabilitet för att kunna träna hårt. Läs mer och boka tid

Träffa även @jessicaclaren på vårt Instagramkonto @accessrehab första veckan i juni! Jessica är grundare till She Rides – en community för cyklister.

Varför domnar fingrarna när jag cyklar?

Det är inget ovanligt att fingrarna domnar bort när man sitter och trampar på cykeln, oavsett om det handlar om mtb eller landsvägscykling. Det beror oftast på att handen greppar tag om styret så att blodtillförseln och nerverna kläms. Undvik att greppa för hårt om styret och att böja handlederna.

Hur många pass i veckan ska jag träna?

Träna utan avbrott i början och gärna tre fyra pass i veckan. Flera korta cykelturer ger bättre resultat än ett långpass på helgen.

Hur tung växel ska jag köra på?

Många har en tendens att köra på för tunga växlar – gör inte det misstaget. Det  innebär oftast att benen blir fyllda med mjölksyra. Om det bildas för mycket mjölksyra säger kroppen till slut stopp – och träningspasset är bortkastat.

Hur ska jag variera min cykelträning?

Växla mellan lugna cykelturer och tuffa intervallpass. Intervallerna kan t.ex vara tre till fem minuter långa med en minuts vila. Under själva intervallerna ska pulsen ska upp till 80–90 % av maxpulsen.

När kan jag öka min träningsmängd?

Träningsintensitetet bör höjas gradvis. Ett tips kan vara att öka träningsmängden och intensiteten med 10 procent i veckan under tre veckor. Den fjärde veckan lägger man sedan in en återhämtningsvecka och sedan gasar man tre veckor igen.

  • Cykelstryka övningar

    Styrketräning kan med stor fördel användas för att bygga upp tålighet i strukturerna och den har även visat sig kunna höja prestationsförmågan hos cyklister. Se därför styrketräning som ett komplement till din cykelträning….

    Läs mer >>
  • Slingträning för cyklister

    Styrketräning med hjälp av slingor kan med stor fördel användas för att bygga upp tålighet i strukturerna och den har även visat sig kunna höja prestationsförmågan hos cyklister. Se därför slingträningen som ett…

    Läs mer >>

Smärtområden