Symptom

<< Ryggsmärta

Ryggskott

Ryggskott är en plötslig och kraftig smärta i nedre delen av ryggen som vanligen uppkommer i samband med rörelse.

Ryggskott, Access Rehab.

På grund av smärtan, i nedre delen av ryggen, krampar musklerna i området och man blir väldigt stel. De signaler som triggar igång smärtan kan komma från olika vävnader i ryggen såsom muskler, leder, nerver mm.  Smärtan vid ett ryggskott orsakas väldigt sällan av att något är trasigt eller skadat i ryggen, det är snarare en försvarsmekanism som uppstår för att skydda ryggen då den belastats på ett sätt som kroppen uppfattar som fara. En vanlig missuppfattning är att ryggskott orsakas av ”ett snett bäcken” eller ”en kota som sitter snett”. Det stämmer inte men känslan är ofta att man känner sig låst just pga av muskelkrampen.

Ryggskott är i de flesta fall en helt ofarlig åkomma som vanligen går över inom två till tre veckor. Ett tips vid ryggskott är att inte ligga till sängs. Man kan ibland behöva smärtstillande för att komma igång men det är alltid bättre att försöka röra på sig än att vara helt stilla. Med rätt information, behandling och övningar kan vi på Access Rehab hjälpa till med smärtlindring. En undersökning hos oss ger dig svar på vad som är fel och vad som behöver göras för att smärtan ska gå över fortast möjligt.

Ibland är dock akut smärta i ryggen tecken på en skada eller sjukdom, kontakta en vårdcentral eller akutmottagning om du har ont i ryggen och dessutom:

  • har feber eller känner dig väldigt sjuk
  • har domningar i området kring ljumskarna och eller får besvär med att kissa
  • får akut smärta efter att trauma såsom ett fall eller en bilolycka
  • har domningar, stickningar eller svagheter i båda benen
  • har smärta i mage och bröstkorg

Här nedan följer några tips på övningar som du kan göra själv för att minska smärtan och öka rörligheten vid ryggskott.

Själva tillfrisknandet går fortare om man successivt ökar aktivitetsnivån och försöker hålla igång som vanligt. Att träna med ryggskott är helt enkelt inte farligt så länge man känner efter hur mycket kroppen klarar av och anpassar övningarna till detta.

Ytterligare ryggövningar som kan ge lindring

Varför får man ryggskott?

Ryggskott kan uppstå av en obalans eller felställning beroende på att du har rört dig oförsiktigt, lyft tungt eller ansträngt ryggen. Otillräckligt med rörelse kan också bidra till ont i ryggen och att därför bygga en bra fysiskt grund genom regelbunden träning ökar chanserna att slippa ryggproblem längre fram i livet.

Hur länge varar ett ryggskott?

Det är väldigt individuellt men vanligen går det över inom två till tre veckor. Själva tillfrisknandet går fortare om man successivt ökar aktivitetsnivån och försöker hålla igång som vanligt.

Rätt information, behandling och övningar kan hjälpa dig med smärtlindring. En undersökning hos oss på Access Rehab ger dig svar på vad som är fel och vad som behöver göras för att du ska bli återställd.

Vad kan jag göra själv?

Ett tips vid ryggskott är att inte ligga till sängs. Man kan ibland behöva smärtstillande för att komma igång men det är alltid bättre att försöka röra på sig än att vara helt stilla. Se ovan några exempel på hur du kan avlasta ryggen.

 

Träning vid ryggskott?

Att träna med ryggskott är inte farligt så länge man känner efter hur mycket kroppen klarar av och anpassar övningarna till detta. Bra exempel på träning vid ryggskott är att börja försiktigt med att promenera, cykla eller simma.

 

  • Huggsmärta i bröstryggen

    Huggsmärta i ryggen beror ofta på att dina muskler kring ryggkotor eller revben är påverkade.

    Läs mer >>
  • Inandningssmärta

    Smärtar det när du tar djupa andetag är det ganska troligt att dina muskler kring bröstrygg och revben är påverkade.

    Läs mer >>
  • Diskbråck

    Vid ett diskbråck är en disk i ryggraden skadad och inflammerad vilket ger upphov till smärta i ryggen som strålar ned i benet. Alla kan få diskbråck men vanligaste orsaken är ålder.

    Läs mer >>
  • Ischias

    Ischias är en av kroppens största nerver och löper från nedre delen av ländryggen och korsbenet ner till foten. Besvären vid ischias är oftast långvariga.

    Läs mer >>
  • Ryggskott

    Ryggskott är en plötslig och kraftig smärta i nedre delen av ryggen som vanligen uppkommer i samband med rörelse.

    Läs mer >>
  • RYGGÖVNINGAR

    Rörelse är en viktig komponent för att tillfriskna och återhämta sig vid ryggsmärta. Här hittar du några ryggövningar som kan ge lindring. För en individanpassad rehabiliteringsplan rekommenderar vi att du träffar en vårdgivare.

    Läs mer >>

Smärtområden