Stäng

Behandlingar/tjänster

Kvinnohälsa- vägledning i träning, rehabilitering och hantering av besvär som drabbar kvinnor.

Fysisk träning är en hörnsten i hälsa och välmående och en väg att gå för att stärka kvinnors hälsa överlag i alla skeenden av livet. Vi lyssnar in din specifika situation och besvär och kombinerar därefter behandling och träningsupplägg med stor lyhördhet inför hur vi tillsammans på bästa sätt tar hand om din kropp.

Det finns flera symptom, tillstånd och sjukdomar som endast eller främst drabbar kvinnor. Tyvärr möter inte vården alltid upp mot behovet av kvinnohälsa och som ett exempel på det ser vi att bäckenbotten är en muskulatur som i många fall inte ens finns med på anatomiplanscher. Kunskapen om träning och rehabilitering under graviditet är även den begränsad vilket gör att många kvinnor som behöver vägledning eller rehabilitering inte vet vart de skall vända sig. Våra terapeuter ger dig information om vad som händer med kroppen både under och efter en graviditet. Vår mammamage-träning är dessutom en grundträning för att nyblivna mammor ska återfå bålkontroll och styrka i de djupare magmusklerna samt bäckenbotten efter graviditet och förlossning.

Symtom/besvär inom kvinnohälsa

Smärtbehandling, råd och träningstips är mycket viktiga delar att komma tillrätta med, oavsett besvärsområde, för att kunna belasta kroppen i såväl vardagsaktiviteter som i exempelvis styrke- och löpträning.

Du vet väl att du även kan boka oss för ett videosamtal så att vi kan hjälpa dig från den plats du befinner dig på

Våra terapeuter med extra kunskap inom kvinnohälsa är:
Nina – Hammarby Sjöstad, Stockholm,  Catarina – Karlskrona,  Ninni- Karlskrona och Järnavik,  Åsa – Falun

Boka din tid direkt via vår hemsida eller kontakta oss på 010-202 30 20. Om du har en sjukvårdsförsäkring går det också bra att boka tid via denna.

Lite mer konkret kring vilken typ av hjälp vi erbjuder:

Träningsupplägget 
Vår individuella träning är vägledd, stegrad och i viss mån smärtfri även om lätt smärta absolut kan vara tillåten. All smärta är inte skadlig även om det såklart inte finns något egenvärde i att ha ont. Återbesök är nödvändiga för att kunna vägleda nivån på träningen. Vi börjar på en trygg nivå, lyssnar in och provar oss fram för att se vad som fungerar just för dig. Vi vill betona att vårt träningsupplägg inte endast inkluderar bäckenbotten. För att uppnå bra resultat behöver vi ibland också träna rumpa, lår, mage och rygg. För dig med klimakteriebesvär handlar det om ett helt annat träningsupplägg där vi först och främst tar reda på hur du bäst tar hand om din kropp i det här skedet i livet. Mer om det under klimakteriebesvär.

Knipövningar – så här gör du!