Stäng

AR-Bloggen

Undvik fällorna på julbordet

22 dec 2014

Få av oss kommer äta perfekt under julen. Så istället för att vara naiv och tro att man grejar detta handlar det mer om att minimera skadan. Det är som bekant, inte mellan jul och nyår som vi skapar övervikt utan under resterande tid av året. Men man kanske ändå inte behöver gå lös fullständigt och golva hela julbordet…

Enkelt sagt är det samma principer som gäller som i vanliga fall när man pratar näringsintag.

– Ät mycket protein såsom kött, fisk och fågel
– Addera rikligt med grönsaker
– Låt vatten utgöra din bas vad gäller dryck.

Innan du sätter dig till bords kan det även vara smart att redan börjat bestämma vad du vill ha. Håll dig till de rätter du verkligen gillar och låt de andra vara – du måste inte äta av allt. Den strategin är klok att förhålla sig till, särskilt om flera av dina favoriter inte är de nyttigaste valen. Jag menar dock att det är helt okej att äta några prinskorvar till jul eller sänka några chokladpraliner såvida detta inte går till överdrift.

Vad gäller de sundare alternativen på julbordet så utgörs dessa bland annat av vissa sillsorter såsom matjessill, lax, ägg, naturella nötter och eventuellt hemmagjorda köttbullar. För att lura dig själv till att äta lite mindre och bli mätt snabbare kan du gärna dricka två glas vatten innan måltiden för att ge lite mindre plats åt maten.

Alkohol och julgodis bör givetvis undvikas i största möjliga mån, precis som den sockerrika musten. Glögg dricks dock vanligtvis i små mängder och på det sättet skulle man kunna motivera att det är okej.

Vad ska man då välja?

Det finns flera bra alternativ på julbordet och att äta nyttigt är egentligen ganska lätt kring jul. Några alternativ är:

– rökt lax
– ägghavlor
– matjessill, löksill och inlagd sill.
– naturella nötter
– hemmagjorda köttbullar med hög kötthalt
– grönsaker
– julskinka, gärna ekologisk
– skaldjur
– revbensspjäll
– mörk choklad är okej viss utsträckning

Lycka till och hör av dig vid frågor!

Med vänlig hälsning

Daniel Larsson

PT, skribent, föreläsare

Grundare av Fitnesspodden

2021

2020

2018

2017

2016

2015

2014

2013