Stäng

AR-Bloggen

Så vet du när du ska springa – och inte springa!

10 feb 2016

Precis som med all annan träning går löpningen ibland kanon, medan det andra dagar känns jobbigt att bara ta på sig skorna. Ofta kan en löptur i sig göra susen när du känner dig seg – men det finns även tillfällen då du bör vila helt eller ta det lite lugnare. Här följer några vanliga frågor om när man bör, och inte bör springa.

Ska jag springa vid sömnbrist?

Svar ja.
En kortare löptur gör att de flesta känner sig piggare efteråt än de gjorde innan, trots en dålig natts sömn. Att köra ditt allra tuffaste pass är däremot kanske inte aktuellt, men att skippa löpningen helt finns det inga anledningar till. Löpning och träning överlag gör dessutom att du i regel sover bättre efterföljande natt.

Ska jag springa om jag håller på att bli förkyld?

Nja.
Den här frågan är lite svår att besvara. En tumregel brukar vara att det är okej att springa lågintensivt med lite snuva eller täppt näsa, men om du har feber eller ont i halsen så bör du vila helt. Misstänker du att du är sjuk – ta det säkra före det osäkra och vila hellre än att köra på hårt.

Ska jag springa om jag känner mig stressad?

Svar ja.
Träning sänker stressnivåerna och gör vanligtvis att du känner dig mindre stressad än om du skippar träningen. Även här behöver passet dock inte vara så enormt ansträngande – men se till att få det gjort.

Ska jag springa om jag känner mig sliten av tidigare träning?

Det beror på.
Har du träningsvärk kan denna ofta minskas av en lugn löptur och rent av påskynda återhämtningen. Men känner du att kroppen är väldigt sliten ska du givetvis lyssna på dess signaler och vila om du känner att du behöver det. Ju mer erfaren löpare du blir – desto bättre lär du känna din kropp och huruvida den behöver vila helt eller ej.

Har du frågor eller funderingar – kommentera gärna nedan!

Mvh
Daniel J Larsson
PT, frilansskribent, föreläsare, författare
Programledare FitnessPodden

2021

2020

2018

2017

2016

2015

2014

2013