Stäng

Behandlingar/tjänster

Kvinnohälsa- vägledning i träning och rehabilitering av besvär under- /efter graviditet med mera.

Fysisk träning är en hörnsten i hälsa och välmående och det har de senaste åren kommit mer och mer forskning som stödjer att det även gäller för kvinnor under-/efter graviditet. Vi erbjuder därför träningstips och råd för dig som är gravid och för dig som precis fått barn. Vår mammamage-träning är dessutom en grundträning för att nyblivna mammor ska återfå bålkontroll och styrka i de djupare magmusklerna samt bäckenbotten efter graviditet och förlossning. Den är också till för att du skall snabbare kunna komma tillbaka till din vanliga träning och för att kunna klara av vardagen så bra som möjligt.

Bäckenbotten är en muskulatur som i många fall inte ens finns med på anatomiplanscher. Kunskapen om träning och rehabilitering under-/efter graviditet är även den begränsad vilket gör att många kvinnor som behöver vägledning eller rehabilitering inte vet vart de skall vända sig. Våra terapeuter ger dig information om vad som händer med kroppen både under och efter en graviditet.

Att bibehålla eller återfå kontroll över magmuskulatur och bäckenbotten är mycket viktigt för att kunna belasta kroppen i såväl vardagsaktiviteter som i exempelvis styrke- och löpträning. Därtill är en fungerande bäckenbottenmuskulatur en förutsättning för att vi ska kunna hålla tätt. Att vara så fysiskt aktiv som det går utifrån individuella förutsättningar under graviditet och träna bäckenbottenmuskler såväl som styrka och uthållighet i bål- och skuldermuskler ger bästa möjliga förutsättningar för att klara av vardagsaktiviteter och komma tillbaka till tidigare fysisk aktivitet och träning efter graviditet.

Lite mer konkret kring vilken typ av hjälp vi erbjuder:

  • Träningstips och råd för dig som är gravid och dig som precis fått barn.
  • Avslappningsövningar vid spänd bäckenbotten
  • Bäckenbottenträning efter operation av sfinkterskada, framfall eller levatorskada
  • Foglossnings- och bäckensmärts-behandling
  • Graviditetsmassage
  • Individanspassad träning vid diastas
  • Individanspassad träning för inkontinensbesvär
  • Smärtlindrande behandling vid endometrios
  • Styrketräning, återhämtning och avslappning under/efter klimakteriet
  • Svanskotesmärts-behandling (dock ej rektalt)
  • Träning av svag bäckenbotten
  • Träning efter kejsarsnitt

Knipövningar – så här gör du!

Våra terapeuter med extra kunskap inom kvinnohälsa är:

Catarina – Karlskrona,   Nina – Hammarby Sjöstad, Stockholm,   Ninni- Karlskrona och Järnavik,   Åsa – Falun